De Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) is een regeling van de overheid die bedoeld is om mensen te helpen langer zelfstandig thuis te wonen. Wanneer u door omstandigheden, zoals ouderdom, ziekte of een beperking, niet meer zelf voor uw huishouden kunt zorgen, kunt u via de WMO een aanvraag doen bij uw gemeente.
Aanvragen via uw gemeente
Neem contact op met de WMO-afdeling van uw gemeente om een aanvraag in te dienen voor huishoudelijke hulp. Zij beoordelen uw situatie en bepalen of u in aanmerking komt voor ondersteuning.
Zodra uw aanvraag is goedgekeurd, kunt u aangeven dat u uw hulp wilt ontvangen via Acteon Thuiszorg. Zodra wij uw indicatie van de gemeente ontvangen nemen wij telefonisch contact met u op.
Elke regio binnen Acteon Thuiszorg heeft haar eigen zorgcoördinator en planner die verantwoordelijk zijn voor uw ondersteuning. Neem eenvoudig contact op met de betreffende zorgcoördinator of planner in uw regio:
De zorgcoördinator van uw regio: Zij zijn uw eerste aanspreekpunt voor alle inhoudelijke vragen over de hulp die u ontvangt, eventuele wijzigingen in uw zorgplan of specifieke wensen die u wilt bespreken.
De planner: Heeft u vragen over uw planning of de afspraken die u heeft staan met uw huishoudelijke hulp? Onze planner helpt u graag met het aanpassen van uw rooster, wijzigingen doorgeven of andere praktische zaken rondom uw zorg.
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw gemeente.
Ontvangt u al huishoudelijke hulp via de WMO, maar wilt u overstappen naar Acteon Thuiszorg? Wij maken dit proces graag zo eenvoudig mogelijk voor u! Volg onderstaande stappen om uw overstap soepel te laten verlopen. Informeer eerst naar eventuele wachtlijsten om teleurstelling te voorkomen.
Hoe werkt de overstap?
Neem contact op met uw gemeente
De eerste stap is om contact op te nemen met de WMO-afdeling van uw gemeente. Geef hierbij aan dat u uw huidige huishoudelijke hulp wilt overzetten naar Acteon Thuiszorg. De gemeente zal uw verzoek beoordelen en de wijziging in gang zetten.
Toewijzing aan Acteon Thuiszorg
Zodra de gemeente akkoord gaat met uw overstap, wordt Acteon Thuiszorg aangewezen als uw nieuwe zorgaanbieder. De gemeente informeert ons hierover en wij nemen vervolgens contact met u op.
De kosten voor huishoudelijke hulp via de WMO zijn vastgesteld door de overheid. Deze eigen bijdrage van € 20,60 is landelijk vastgelegd en geldt voor iedereen die ondersteuning ontvangt via de WMO. De rest van de kosten worden door uw gemeente vergoed.
Belangrijke punten:
De eigen bijdrage is vast per maand, ongeacht de omvang van de hulp die u ontvangt.
Deze bijdrage wordt door het CAK (Centraal Administratie Kantoor) in rekening gebracht.
U ontvangt een aparte factuur van het CAK voor deze kosten.
Bij Acteon Thuiszorg begrijpen we dat er soms iets tussen kan komen waardoor een gepland zorgmoment niet uitkomt. Als u een afspraak voor huishoudelijke hulp wilt wijzigen of afmelden, verzoeken we u dit minimaal 24 uur van tevoren telefonisch door te geven. Op die manier kunnen wij uw zorg goed plannen en kijken of dat u op een ander moment geholpen kan worden.
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw gemeente. Wanneer u ons in het weekend wil bereiken dan kunt u mailen naar info@acteonthuiszorg.nl.
De mail wordt de eerste volgende werkdag in behandeling genomen.
Heeft u een indicatie vanuit de Wet langdurige zorg (WLZ) en bent u op zoek naar huishoudelijke hulp? Hoewel Acteon Thuiszorg zelf geen contract heeft met het Zorgkantoor (CIZ), kunnen wij u toch van dienst zijn via onze samenwerkingen als onderaannemer met verschillende zorgorganisaties. Dit betekent dat wij zorg kunnen leveren, terwijl de formele afspraken en facturatie via de hoofdorganisatie lopen. Neem gerust contact met ons op om te informeren met welke organisaties wij een contract hebben.
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw contactpersoon binnen Acteon Thuiszorg.
Bij Acteon Thuiszorg zijn wij tijdens nationale feestdagen gesloten en hebben al onze medewerkers vrij. Dit betekent dat er geen huishoudelijke hulp wordt verleend op deze dagen. We begrijpen dat dit ongemak kan veroorzaken, en daarom bieden we de mogelijkheid om, wanneer mogelijk, een alternatief zorgmoment af te spreken. Neem tijdig contact met ons op om te kijken of er een alternatief zorgmoment mogelijk is.
Op welke feestdagen zijn wij gesloten?
- Nieuwjaarsdag
- Pasen (1e en 2e Paasdag)
- Koningsdag
- Bevrijdingsdag (5 mei)
- Hemelvaartsdag
- Pinksteren (1e en 2e Pinksterdag)
- Kerstmis (1e en 2e Kerstdag)
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw contactpersoon binnen Acteon Thuiszorg.
Heeft u geen recht op huishoudelijke hulp via de WMO, of wilt u extra ondersteuning naast uw bestaande zorg? Bij Acteon Thuiszorg kunt u ook particuliere huishoudelijke hulp afnemen. U bepaalt zelf hoe vaak en hoeveel hulp u wilt ontvangen. Neem contact met ons op om te informeren naar de mogelijkheden.
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw contactpersoon binnen Acteon Thuiszorg.
Bij Acteon Thuiszorg bieden wij hulp bij reguliere huishoudelijke taken om uw woning schoon en netjes te houden.
Waar kan uw huishoudelijke hulp bij helpen?
De werkzaamheden van een huishoudelijke hulp bestaat veelal uit het huis schoon- en op orde houden. Uw gemeente bepaalt in welke mate en op welke wijze er invulling wordt gegeven aan het zorgplan. Daarnaast is elke woon- en leefsituatie anders. Daarom verschilt het dan ook per huishouden wat er afgesproken kan worden wat de huishoudelijk hulp komt doen. Dit kan ook per keer anders zijn. In het zorgplan spreekt u met uw huishoudelijke hulp af wat er nodig is in uw situatie.
Onze huishoudelijke hulp ondersteunt u met de volgende reguliere werkzaamheden:
- Stoffen van meubels en oppervlakken
- Stofzuigen en dweilen van vloeren
- Schoonmaken van keuken, badkamer en toilet
- Bedden opmaken (en eventueel verschonen)
- Algemene opruimwerkzaamheden in uw woning
Extra hulp bij de was
Als dit tijdens de indicatie is vastgesteld, kan uw huishoudelijke hulp u ook ondersteunen met was- en strijkwerk. Dit omvat het wassen, drogen, opvouwen en eventueel strijken van zichtbare bovenkleding.
Wat doen wij niet?
Er zijn enkele werkzaamheden die niet binnen onze huishoudelijke hulp vallen:
- Verzorgen van huisdieren en planten
- Tuinverzorging
- Balkon en/of portiek schoonmaken
- Ramen of schoonmaakwerk aan de buitenkant van het huis
- Ruimtes waarin niet geleefd wordt (zolder, kelder, schuurtjes, logeerkamers)
Wij vragen u om tijdens het zorgmoment van de huishoudelijke hulp aanwezig te zijn. Dit is belangrijk om een goede samenwerking en communicatie te waarborgen.
Wat als u niet structureel aanwezig kunt zijn?
We begrijpen dat het niet altijd mogelijk is om tijdens elk zorgmoment thuis te zijn. Indien u structureel afwezig bent of dit niet regelmatig kunt regelen, bieden wij de mogelijkheid om een contract af te sluiten. Dit contract stelt duidelijke afspraken vast over de afwezigheid tijdens zorgmomenten, inclusief afspraken over toegang tot de woning en de taken van de hulp.
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw contactpersoon binnen Acteon Thuiszorg.
Het verlies van een dierbare is een ingrijpende gebeurtenis en wij willen u in deze moeilijke tijd zo goed mogelijk ondersteunen. Wanneer een cliënt komt te overlijden, wordt de lopende indicatie automatisch stopgezet.
Meld het overlijden bij de betreffende zorgcoördinator, dan zal zij zorgen voor een juiste administratieve afhandeling. Is er nog een partner aanwezig? Dan moet u ook contact opnemen met de WMO afdeling van uw gemeente om de indicatie over te zetten op naam. In de tussen tijd mogen wij een aantal weken doorleveren. (Dit verschilt per gemeente).
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw contactpersoon binnen Acteon Thuiszorg.
Gaat u binnenkort een tijdje weg vanwege een opname, vakantie of andere reden? Geen zorgen! We begrijpen dat u tijdens uw afwezigheid misschien tijdelijk geen huishoudelijke hulp nodig heeft. Hier leest u wat u kunt doen:
Meld uw afwezigheid op tijd
Laat ons zo snel mogelijk weten wanneer u tijdelijk afwezig bent, zodat we uw huishoudelijke hulp tijdig kunnen pauzeren of verplaatsen. Dit kan telefonisch via uw planner.
Overleg over de mogelijkheden
We bespreken samen de opties: u kunt uw hulp tijdelijk stopzetten of eventueel verplaatsen naar een ander tijdstip zodra u weer beschikbaar bent.
Hulp hervatten na uw afwezigheid
Zodra u terug bent, zorgen wij ervoor dat uw huishoudelijke hulp weer op de gebruikelijke dagen en tijden voor u klaarstaat. Neem ruim van tevoren contact met ons op om de hulp weer in te plannen.
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw contactpersoon binnen Acteon Thuiszorg.
Wij hechten veel waarde aan de kwaliteit en zorgvuldigheid van onze huishoudelijke hulp, maar het kan gebeuren dat er onverhoopt schade ontstaat tijdens het werk. Mocht er schade zijn ontstaan in uw woning tijdens het zorgmoment, dan kunt u deze eenvoudig melden.
Hoe meldt u schade?
Neem contact op met uw zorgcoördinator. Geef een duidelijke omschrijving van de schade en indien mogelijk foto’s van de beschadigde items of oppervlakken.
Zij zal u schadeformulieren toe sturen.
Voor elke schademelding geldt een eigen risico van €50. Dit betekent dat het eerste bedrag van de schade tot €50 door u wordt gedragen. Schade boven dit bedrag zal door ons worden vergoed, onder voorbehoud van de voorwaarden van onze verzekering.
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw contactpersoon binnen Acteon Thuiszorg.
Wanneer u merkt dat u meer ondersteuning in de huishouding nodig heeft, kunt u op verschillende manieren actie ondernemen:
WMO-loket van uw gemeente
Neem contact op met het WMO-loket van uw gemeente. Hier kunt u een melding doen, waarna er samen met u gekeken wordt naar de zorg die u nodig heeft.
Sociaal wijkteam
U kunt zich ook melden bij het sociaal wijkteam in uw buurt. Er zal samen met u gekeken worden naar de zorg die u nodig heeft.
Zorgcoördinator
Indien uw gemeente werkt met resultaatgericht werken, kunt u direct contact opnemen met uw zorgcoördinator. Zij zal samen met u bespreken wat er nodig is.
Kijk bij gemeenten voor het juiste telefoonnummer van uw contactpersoon binnen Acteon Thuiszorg.
U kunt hiervoor contact opnemen met het CAK via telefoonnummer 0800-1925. (Houd uw BSN-nummer bij de hand).