Privacyreglement
Acteon Thuiszorg is een door de overheid erkende thuiszorgorganisatie, die op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en op indicatie van gemeenten huishoudelijke ondersteuning biedt aan voornamelijk kwetsbare groepen in de samenleving. Ten behoeve van al haar activiteiten registreert zij gegevens van haar cliënten. Het doel van dit privacyreglement is de cliënten op de hoogte te stellen van de aard van de gegevens die worden verwerkt, waarom ze worden verwerkt, wat er mee gebeurt en welke rechten een cliënt heeft ten aanzien van de gegevensverwerking.Artikel 1: Begripsbepalingen
Registratie: de administratie van Acteon Thuiszorg. Cliënt: de natuurlijke persoon, die zich heeft gewend tot, of is verwezen naar Acteon Thuiszorg met het verzoek hem of haar huishoudelijke ondersteuning te bieden. Medewerker: de natuurlijke persoon, die werkzaam is of is geweest voor Acteon Thuiszorg en hiervoor een geldig dienstverband heeft of heeft gehad.Artikel 2: Doel van de registratie
Het doel van de registratie is te kunnen beschikken over de gegevens die noodzakelijk zijn voor het realiseren van de doeleinden van de huishoudelijke ondersteuning, die Acteon Thuiszorg ten behoeve van cliënt uitvoert. Het gebruik van de gegevens vindt alleen plaats volgens de bepalingen van dit reglement. Er worden geen gegevens in de registratie opgenomen voor andere doeleinden dan hierboven bedoeld. Ook worden geen gegevens geregistreerd anders dan die voor dit doel noodzakelijk zijn.Artikel 3: Opgenomen gegevens
Acteon Thuiszorg verwerkt de gegevens die door de gemeente met de indicatie voor de huishoudelijke ondersteuning worden aangeleverd. Dit zijn gegevens als naam, adres, woonplaats, geslacht, geboortedatum, BSN, telefoonnummer, nationaliteit, gegevens over de indicatie en hulpvraag. Ook worden gegevens verwerkt die bij het intakegesprek naar voren zijn gekomen en die van belang (kunnen) zijn voor de uitvoering van de huishoudelijke ondersteuning. Dit kunnen ook gegevens zijn over mogelijke (medische) beperkingen van de cliënt. Deze gegevens kunnen gedurende het ondersteuningstraject worden aangevuld met specifieke zorgverlening afspraken. Deze afspraken omvatten alle activiteiten en producten die voor de cliënt zullen worden ingezet, alsmede de behaalde resultaten daarvan. Acteon Thuiszorg verwerkt de gegevens van medewerkers in het systeem. Dit zijn gegevens als naam, adres, woonplaats, geslacht, geboortedatum, BSN, telefoonnummer, nationaliteit, opleiding en behaalde diploma’s. Ook worden gegevens verwerkt die bij het sollicitatiegesprek naar voren zijn gekomen en die van belang (kunnen) zijn voor de uitvoering van de huishoudelijke ondersteuning. Deze gegevens kunnen gedurende het dienstverband worden aangevuld met opleidingen, beoordelingsgesprekken, functioneringsgesprekken en frequent verzuimgesprekken.Artikel 4: Verwijdering en vernietiging persoonsgegevens
Persoonsgegevens worden uit de registratie verwijderd, zodra hun aanwezigheid niet langer noodzakelijk is voor het doel van de registratie. De bewaartermijn van (niet-medische) cliëntgegevens is 5 jaar* na afsluiting van de zorgverlening. Voor de medewerker worden de persoonsgegevens 5 jaar* na het beëindigen van het dienstverband uit de registratie verwijderd. * In bepaalde uitzonderingsgevallen geldt wettelijk gezien een andere bewaartermijn, bijvoorbeeld bij fiscale gegevens, zoals facturatie. Verwijderde persoonsgegevens worden, indien bewaring noodzakelijk is, gearchiveerd in een afzonderlijke registratie met een bewaringstermijn van 5 jaar.Artikel 5: Toegang tot de registratie
Acteon Thuiszorg wijst de cliënt op het feit dat hij of zij wordt opgenomen in onze registratie. De cliënt heeft het recht om zijn geregistreerde gegevens in te zien. Binnen Acteon Thuiszorg hebben alleen medewerkers, die dienstverlenende taken in opdracht van Acteon Thuiszorg uitvoeren en die rechtstreeks betrokken zijn bij de dienstverlening aan of ten behoeve van de cliënt ten gevolge van hun taakuitoefening, het recht om persoonsgegevens te mogen inzien. Acteon Thuiszorg heeft alleen toegang tot de persoonsgegevens als dit noodzakelijk is in verband met haar algemene verantwoordelijkheid. Medewerkers van Acteon Thuiszorg kunnen persoonsgegevens verstrekken aan derden, uitsluitend met toestemming van de cliënt. Persoonsgegevens zijn voor derden toegankelijk voor zover dit nodig is om de dienstverlening optimaal te kunnen uitvoeren – en voortzetten. Ook bij gewichtige belangen van anderen die zwaarder wegen dan die van cliënt, zoals inspectie, controle en toezicht vanwege overheidsorganen of andere organen met een publiekrechtelijke taak of op grond van een wettelijke verplichting, kunnen deze gegevens worden verstrekt.Artikel 6: Correctierecht
Indien een cliënt wijziging of aanvulling verlangt van hem of haar betreffende gegevens in de registratie, dient hij/zij hiertoe een schriftelijk verzoek in bij de directie van Acteon Thuiszorg, die daarop binnen een maand een beslissing neemt. De directie draagt zorg dat zijn beslissing tot wijziging of aanvulling zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd. Indien en voor zover een verzoek als hierboven bedoeld, door de directie wordt afgewezen, wordt dit met reden omkleed. De geregistreerde heeft vervolgens de mogelijkheid om binnen twee maanden in beroep te gaan bij de aanmeldende instantie.Artikel 7: Klachten
Indien cliënt van mening is dat de bepalingen van dit reglement niet worden nageleefd of indien hij/zij een andere reden tot klagen heeft, dient hij/zij zich schriftelijk te wenden tot de directie van Acteon Thuiszorg of gebruik te maken van de klachtenprocedure van onze branchevereniging zorgthuis.nl. De klager krijgt binnen 6 weken na ontvangst van de klacht antwoord van de directie.Artikel 8: Looptijd en inwerkingtreding
Onverminderd eventuele wettelijke bepalingen is dit reglement van kracht gedurende de gehele looptijd van de registratie. Dit reglement is in werking getreden per januari 2017 en is ter plaatse en via de website in te zien.Privacyreglement Versie 1.2 d.d. 21-11-2024